90/4/9
1:45 ص
مبعث، یعنی زمان برانگیختن، زمانی که باید هدفمند شد، یعنی مأموریت را فهمیدن، یعنی از به خود رسیدن به خدا رسیدن و رساندن.
مبعث یعنی برانگیختگی عید است، مبعث یعنی بشر بداند، بهترین مان را برای هدایت مان برانگیخته اند پس باید بعثت را پاس گذاشت و احترام قائل شد. مبعث یعنی برای از خود به خدا رسیدن باید به غار بندگی رفت و برای به خدا رساندن باید به خدا رسیده ها بین مردم دلسوزانه خدا را فریاد بزنند.
بعثت یعنی بیاد آوریم که چه مصیبت ها و سختی ها پیغمبر خدا کشیده است تا ما آدم بشویم! که نمی دانم شده ایم، تا قدردان پیغمبرمان که از پدر و مادر بر ما دلسوز تر بوده، باشیم ویا ما نیز موجب خجالت نبی مان در روز قیامت خواهیم بود!؟ پس بعثت عید است چرا که در آن نه فقط پیامبرمان که همه برانگیخته شده ایم، به چه؟! به خدا نزدیک شدن و به خدا دعوت کردن.
مبعث فقط برای پیامبر نبود، یعنی خدیجه (س) نیز با پیغمبر (ص) مبعوث شد، یعنی علی (ع) نیز با آنان مبعوث گردید، یعنی تمام انسانها مأمور شدن به مبعوث شدن. بعثت یعنی آن قدر باید خوسازی کرد تا لایق انجام مأموریت های الهی گردید، یعنی باید به خوبی دعوت کرد در حالی که به خاکروبه میهمان شویم، یعنی باید در شعب ماند و گرسنگی و تشنگی و محاصره را به جان خرید تا هم ایمان ها آبدیده شود و هم هدایت جویان قدرت ایمان را بفهمند. بعثت یعنی یک شب به جای پیامبر خوابیدن و یک دنیا را هدایت به حق کردن. بعثت یعنی خداوند امامان مهربان مان را مبعوثِ هدایت مان کرد.
بعثت یعنی درک داشتن از مأموریت، یعنی خود را برای خود و بی هدف ندانستن، یعنی هر بشری نسبت به دیگران مسئولیت داشتن، یعنی کلکم راع و کلکم مسئول، بعثت یعنی هم برای مسئولیت دیگران نسبت به خودمان احترام قائل شویم و هم نسبت به دیگران احساس مسئولیت کنیم، بعث ما، یعنی انفاق، یعنی جهاد، یعنی امر به معروف و نهی از منکر، یعنی نماز، یعنی تولی و برای خدا دوست داشتن، یعنی تبری و برای خدا دشمن داشتن و در یک جمله بعث یعنی بر پاداشتن دین خدا؛ باید دانست که همه ی ما مبعوثیم، مبعوث به پاس داشتن بعثت رسول خدا و ائمه ی اطهار و ماندن و دعوت به همان راه.
بعثت به این معنی نیست که هر کسی حق داشته باشد اندیشه و سلیقه و تفکر های من درآوردی خود را به پادارد، بعثت یعنی فقط باید حکم خدا و دین او را به پاداشت، هر کسی که دکانی در برابر دین خدا باز کند و مکتبی دیگر جز مکتب خد را تبلیغ، بداند که از سوی شیطان مبعوث است نه از سوی خدا، پس عید مبعث را نه فقط برای پیغمبرخدا که برای خودمان نیز قدر بدانیم چرا که تنها در این صورت است که عید بودنش را درک خواهیم کرد و از وجودش طرفی خواهیم بست.