• وبلاگ : سلمان علي عليه السلام
  • يادداشت : در پاسخ به مقاله (( توجيه ربا با ربا )) در سايت جهان نيوز
  • نظرات : 0 خصوصي ، 19 عمومي
  • پارسي يار : 1 علاقه ، 8 نظر
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + دلسوز 

    ما ها معتقد به جامعيت اسلام نيستيم و نظام و ساختارها را از يک طرف ديگر مي آوريم بعد دچار مشکل که شديم راه حل را از فقه مي خواهيم . آيا تا به حال دنبال اين بوده ايم که نظر اهل بيت ع در مورد پول چيست ؟ نظرشان در مورد سرمايه چيست ؟ و منابع آن کجاست ؟ اگر هم امروز کسي بيايد اظهار نظر کند ولو خود حضرت تشريف بياورد ما باورمان نمي آيد و يا اعتقادي به کارايي اين حرفها نداريم . . خدا مي داند که تورم دزدي نظام يافته دولتها از مردم است و وجاهت شرعي ندارد و راه حل آن فقط در برپايي نظام بيت المال اسلامي و حذف بانک سالاريست . آيا خداوندي که سابقه مديريت بر جهان را داشته علم کافي نداشته که بگويد بانک بسازيد و بهره بگريد و وام دهيد ولي بشر امروزي با آزمون و خطا علم کافي دارد !

    پاسخ

    خب ما هم همين را مي گوييم، بحث پول به معني امروزي اصلاً در زمان اهل بيت مطرح نبوده است اصلاً وجود نداشته است، ما هم همين را مي گوييم مسئله اي را که در زمان اهل بيت وجود نداشته است و الان بخشي از زندگي مسلمين را تشکيل داده است نياز به تفقه در دين دارد نه اين که علما فقط بگويند، نمي شود، حرام است، جايز نيست، ربا است و ... حقير مي گويم اين مسئله ي جديد و امروزي محتاج ورود علماست و اگر تک و توک فقيهي هم در اين عرصه وارد مي شوند و صحبتي مي کنند روانيست که ايشان را متهم به هزار مسئله بکنيم و اصلاً علم شان را هم زيرسوال ببريم. آيا الان که شما داريد با اينترنت کار مي کنيد خداوند گفته با اينترنت کارکنيد و .... و يا نه شما از علم روز و مسائلي که جامعه به شما ديکته مي کند استفاده مي کنيد؟! بحث پول هم همين است، اگر دولتها مثل گذشته سکه ي طلا و نقره ضرب کنند و در جامعه رواج کنند آفت هايي به لحاظ خروج اين سرمايه ها از کشور دارد و اگر اينها را فقط پشتوانه قرار دهند عملاً با توجه به سوء مديريت ها و بي تدبيري ها و تغييرات ارزش پولهاي خارجي و داخلي بحث ارزش پول به يک مسئله ي مهم تبديل مي شود که نياز به تفقه دارد. در زمان پيامبر هرکسي پولش را در اختيار فردي قرار مي داد تا سرمايه گذاري کند ولي پيچيدگي هاي جوامع امروزي و فاصله ي ميان سرمايه هاي خرد مردم و نيازهاي کلان بخشهاي اقتصادي مستلزم تشکيل بانک يا موسسات مالي است و حالا شما بگوييد :"مگر خدا گفته که اسکناس بزنيد و يا بانک تأسيس کنيد که حالا از فقها نظر فقهي مي خواهيد؟!" شما گويا توجه نداريد که بخشي از کار فقها درک نيازهاي فقهي شرايط روز و زمان و مردم است.
    + دلسوز 
    هيچ کجاي اسلام نيامده و هيچ فقيهي هم نگفته که بايد آب و برق مجاني باشد و اينها تهمت است و اين مجاني بازي ها ناشي از رسوخ تفکرات کمونيستي آن زمان بوده و فقها هم آن زمان به اين حرفها اعتراض داشتند و از همان زمان هم خط التقاط پدر همه را در آورده و من هم امروز مي گويم اضلا چيزي به نام تسهيلات و وام و حساب سپرده بانکي و ضمانت بانکي هم در اسلام نيست و خواهيد ديد فرداها مسئولين پشيمان خواهند شد
    فقهاء ما از همان روز اول گفتند نره اما شماها مي گوييد بدوش
    پاسخ

    ما مي گوييم فقها فقط منع نکنند بلکه بايد راهکار و فرمول و ساختار پيشنهاد کنند، و البته فقها فقط آنهايي نيستند که بحث ارزش پول را رد مي کنند، خود مقام معظم رهبري و همين آيت الله موسوي بجنوردي و آيت الله حائزي و ... هستند که به اين بحث توجه دارند. اگر چه حقير دست بوس همه ي علما و فقها هستم و اگر چه در بسياري موارد فتواهاي ايشان اسلام و ايران را حمايت کرده است ولي در مواردي نيز واقعيت اين است که خيلي از واقعيات جامعه ماندند و فتواي لازم را به موقع ندادند، متأسفانه ابزار هنر که خيلي هم مورد تأکيد مقام معظم رهبري است در نظر بسياري از علما ابزاري مضموم و حرام تعريف مي شود و عملاً هنر ارزشي جز توسط معدود هنرمند ارزشي که پيرو مکتب فکري امام و رهبري بودند تربيت نشدند. الان هم آيه نيامده و شما هم اصرار نکنيد که فقهاي عزيز ما مثل امام زمان معصومند و هرگز از زمان عقب نمي افتند و هرآنجا که بايد ورود مي کردند ورود کرده اند! در هر صورت ما از علماي اسلام مي خواهيم بحث پول، ارزش پول، ربا، بانک، وام و .... را به صورت يکپارچه مورد تفقه قرار بدهند به اين معني يکپارچه که هم منافع مردم، هم منافع جامعه زيرسايه ي اصول اسلامي مد نظر قرار گيرد.
    + دلسوز 
    اگر تجارت اسلامي رونق پيدا کند توليدي عقلاني و متکي بر تجارت دنبالش ايجاد مي گردد و اين شکل توليد ، سرمايه گذاري خود را از طريق سود تجاري قبلي و حواله جات و شرکة و قرض الحسنة ... پيدا مي کند و ضنايع در حد نياز رشد يافته و بحرانهاي دوره اي سرمايه داري و به تبع آن بحرانهاي بانکي به وقوع نمي پيوندد و نياري هم به تزريق وام بانکي و تزريق دولتي و تورم هلندي نخواهد بود . ( البته منظورم از قرض الحسنة همان معناي قرآني آنست و نه اضطلاح بانکي امروزي ) شما وجود بانک ها را بديهي فرض گرفته ايد و بعد مي خواهيد تورم را نشانه برويد من فکر مي کنم محالست
    پاسخ

    اتفاقاً من هم مي گويم تا وقتي كه شما بخواهيد با پول اعتباري كار بكنيد به لوازم آن نياز پيدا مي كند به تبعات آن دچار مي شويد و به فكر كاهش عوارضش بايد باشيد مگر اين كه كلاً پول اعتباري را بي خيال شويم و يك پول ذاتاً ارزشمند را به عنوان پول رسمي كشور انتخاب كنيم.....
    + دلسوز 
    علما و فقها با دردها آشنايند و خود متحمل مشکلات و اگر حرف بزنند مي گويند آنها مرتجعند و ضد فلان و بسال . اما يکي از منابعي که مي توانم به شما معرفي کنم رجوع کنيد به کتاب وسائل الشيعه ابواب مقدمات التجارة و المکاسب مولف قبل از اينکه بحث مکاسب محرمه را شروع کنند احاديث زيادي از ائمه ع را در باب اقتضاد جمع آوري کرده . و کتاب الشرکة را در تمام کتب فقهي ملاحظه کنيد .
    پاسخ

    قضيه مثل اين است كه يك بزرگي روز اول گفت بايد برق و آب مجاني باشد و بعد كه به مديريت رسيد ديدند كه نه خير، نمي شود با مجاني دادن آنها كشور را اداره كرد چرا كه عملاً سود بيشتري به متمولين مي رسد و اين پول هم در واقع از كيسه فقرا مي رود و مسئله اصلاح شد، الان هم كسي كه مي خواهد در دين و به خصوص مسائل جديد آن تفقه كند بايد كمي هم از آن سمت مديريت بداند، مثلاً بداند كه اگر ارزش پول در سپرده گذاري ها و تسهيلات بانكي در نظر گرفته نشود در واقع اين متمولين هستند كه منفع كسب مي كنند چرا كه ايشان از تسهيلات بيشتري استفاده مي كنند و اين طبقات متوسط به پايين هستند كه با پولهاي خردي كه دارند فقط مي توانند در بانك سپرده گذاري كنند و ارزش پولشان ماه به ماه نسبت به تورم پايين بيايد. اي كاش مي دانستيم كه اسلام جز همين عدالت نيست و البته نمي توان حكمي را در اسلام استنتاج كرد كه برخلاف مسير عدالت باشد.
    + دلسوز 
    کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا . ائمه ع هم اندازه کربلا در وادي اقتضاد نيز مظلومند . ما شيعيان دوست داريم نظرات خود را بر آنان تحميل کنيم و شيعه تنوري نيستيم و گرنه نظام اقتضادي فقه شيعه اينقدر لاي کتابهاي روايي و فقهي محبوس نمي ماند .
    پاسخ

    ضمناً‌من از شما خواهش كردم مطلبم را با مطالعه و به صورت دقيق نقد كنيد نه اين كه طوري صحبت كنيد كه گويي حقير از ظالمان دشت كربلايم، حقير مطالبي را براي توجه علما بيان كردم كه لااقل بيشتر با درد مردم و جامعه و اقتصاد آشنا باشند و احساس كنند كه مردم در اين خصوص دچار مشكلند.
    + دلسوز 
    علماي حوزه کم کاري نکرده اند دين خدا ثابت و وحياني است و براي تجويز ظلم نيست و فقها نمي توانند حرف بي مدرک بزنند و با هر جرياني همرنگ و توجيه کننده شوند و دستشان بسته است همانطور که نمي توان با فقه کاباره و ديسکو و بتکده و ميخانه را شرعي کرد . نظام اقتضاد دنياي مدرن را هم نمي توان شرعي کرد
    پاسخ

    كسي از علما نمي خواهد حرف بدون سند بزنند ولي حق مردم اين است كه فقها مشكلات روز كه قبلاً نبوده را حل كنند و يا راه حلي براي نيفتادن در آن مشكلات ارائه كنند، برادر من علما در اين خصوص 2 راه بيشتر ندارند، يا پولي را ذاتاً معتبر است را الزام و رايج كنند و يا اين كه ارزش اعتباري پولهاي رايج را درك كنند و براي حفظ سرمايه كساني كه وام مي دهند به بحث ارزش پول در مبادلات توجه كنند و قطعاً نظر حقير چيزي فراتر از نرخ تورم نيست كه درآمد محسوب شود بلكه فقط حفظ درآمد همراه با تورم است و البته افزودن سرمايه به نسبت بيش از تورم قطعاً بايد با كار و تلاش و توليد و تجارت حاصل شود نه با بانك و سودبانكي.
    + دلسوز 
    اشتغال ضنعتي و ارزش افزوده و ضادرات گرايي را تو فکر ما کردند که حمال بي جيره مواجب اقتضاد غرب در تقسيم کار بين المللي بشويم ما پفک و چيپس توليد کنيم و غربي ها راحت دنيا را اداره کنند ما با دستمزدهاي حداقلي و انرژي ارزان و مزيت هاي نسبي کشورمان جون بکنيم تا غربي ها مرفه تر زندگي کنند و آنها خودشان فرهنگ را و هاي تک را و توليدات نظامي و استراتژيک را داشته باشند
    پاسخ

    آنها هم از تكنولوژي هاي پايين شروع كردند و الان هم در كنار هايتك، بازهم توليد چيپس و پفك را هم انجام ميدهند، يك اقتصاد اگر قرار باشد عدالت را توزيع كند، حق حيات به همه بدهد، سرمايه مسلمين را افزايش بدهد و در دنيا اثر مثبت ايجاد كند بايد به سمت توليد حركت كند، من نمي دانم اين حرفهاي شما بر اساس كدام مشي و تئوري اقتصادي منسجم و مشخصي بيان مي شود ولي اگر قرار باشد تمام دنيا تجارت كنند پس چه كسي توليد كند و اگر قرار باشد ما فقط تجارت كنيم با اين تحريم هايي كه براي برافراشته نگه داشتن پرچم اسلام شامل مان شده با چه كسي مي خواهيم تجارت كنيم؟!!!! اين يعني شما به بهانه ي اقتصاد اسلامي (كه حتماً تعريفي خلاف آنچه شما ارائه مي كنيد) شما كشورهاي اسلامي را دچار ضعف و تحريم و شكست مي كنيد.
    + دلسوز 

    اقتضاد توليد محور و تعاون محور و اشتغال زايي و بانک محور اينها همه با اقتضاد اسلامي در تعارض است و اين حرفهاي امروز خيلي ها مثل حرف هاي مجاهدين خلق التقاطي است و اين ها که مي گويم خلاضه تمام حرف فقه شيعه در اقتضاد است . و ائمه ع شيعيان را از توليد و تعاوني گرايي نهي و محور اقتضاد را تجارت و توزيع عادلانه فقهي بيت المال مي دانستند
    پاسخ

    سلام مجدد جناب دلسوز از اين كه شما اينقدر دغدغه اقتصاد اسلامي داريد خوشحالم ولي اين اقتصاد اسلامي كه شما مي فرماييد و كاملاً هم با ساير مباني اقتصاد رايج در تضاد است را مي توانيد با يك منبع به حقير معرفي فرماييد، به خصوص اين كه مي فرماييد اقتصاد اسلامي توليد محور و تعاون محور و ... نيست!!! البته كه عدالت اصل اول اقتصاد اسلامي و همه چيز اسلامي است ولي در كنار عدالت مسائل ديگري مانند توليد و تعاون و ارزش افزوده و اشتغال و .... نيز مهمند. شما مي گوييد ائمه شيعيان را از توليت نهي مي كردند و حال اين كه خود ائمه اهل تلاش و توليد و كشاورزي و ... بودند.
    + سارا(دانشجو ارشد اقتصاد) 

    خواسته يا ناخواسته سرباز شيطان شده ايد!

    حرف هاي مقام معظم رهبري چيزي را از مقاله توجيه ربا با ربا رد نميکنند بلکه آن را تقويت ميکنند
    شما نگران توهين به اين آيت الله نباشيد چون ايشان خودشان به خودشان توهين کرده اند.
    آيت الله يک لفظ نيست.
    پاسخ

    سلام، شما که دانشجوي ارشد اقتصاد هستيد به مباحثي که در اين مقاله نوشته ام پاسخ بدهيد تا از سربازي شيطان در بيايم، ممنون هم مي شوم. ضمناً ورود بي سوادهايي مثل حقير نتيجه کم کاري دوستاني مثل شما و علماي حوزه است که هنوز مسائل مهمي مانند بحث ارزش پول و تغييرات آن را به خصوص در بحث قرض دادن و امکان متضرر شدن وام دهنده و .... بررسي نکرده و براي آن راه حل شرعي ارائه نمي کنيد و فقط به ايرادگيري مشغوليد ....
    + دلسوز 

    اشتباه فهميديد

    من مي گويم تزريق نبايد شود در توليد و زيرساخت ها

    ، و مي گويم و معتقدم که بايد تقسيم شود ميان امت اسلامي بر اساس بيت المال


    پاسخ

    تقسيم شود بين مردم تا صرف کالاهاي وارداتي بشود و توليد و اقتصاد مقاومتي و اشتغال و ارزش افزوده و توليد ثروت و ..... همه بشود هيچ؟!!!
    + دلسوز 


    اگر همين پول اعتباري به جاي اينکه تزريق بانکي بشود در شبکه هاي توليدي و زير ساختي بيايند آن را بر اساس نظام فقهي بيت المال مسلمين در ميان مردم توزيع کنند تورم پيش نمي آيد .دزدي و اختلاس و رانت و فاميل بازي و گرو بازي هم به حداقل ميرسد . و اقتصاد دولتي و تعاوني که مطابق قانون 80 درضد مملکت ما را بلعيده را بايد رها کنند که ريشه اي در فقه ندارد و محصول انديشه غرب و سبب فروپاشي است . دولت بايد احياي موات و بسياري از قوانين را به حالت اسلامي خود بر گرداند و اصل فقهي مقدس مالکيت را قبول کند و اموال غصب شده را برگرداند

    آنوقت تورم حل مي شود

    پاسخ

    سلام، براي اين که پولي تزريق بانک نشود و در شبکه هاي توليدي و زيرساختي بيايد هزار پيچ و خم وجود دارد، به خصوص که شما مي گوييد پول را مثل غربي ها چاپ کنيم!!!، پول را چاپ کردن و نقدينگي بالا رفتن همان و جهش تورم همان و زمين خوردن توليد همان و رونق گرفتن دلالي همان و تمام مباني اقتصادي پيشرفت و عدالت و مقاومت نيز باهم به زمين مي خورند. ضمناً چه کسي گفته تعاوني برگرفته از نظام اقتصادي غرب است و چه کسي گفته دولت اموال مردم را غصب کرده (به غير از افراد خيلي خاص) و چه کسي گفته که اقتصاد دولتي خوبست؟! البته دور شدن از اقتصاد دولتي جز با يک اقتصاد کم تورم و با حمايت از توليد و با تلاش و بهره وري و مديريت مناسب محقق نمي شود که بسياري از اين ها هم اکنون به عنوان علم درآمده اند و ناديده گرفتن تمام دستاوردهاي علمي اعم از اين که مربوط به ايران باشد و يا غرب نمي تواند در راستاي همان اسلامي باشد که شما مي گوييد، پيامبر فرمود علم را حتي اگر در چين است يادبگيريد و شما که شاگردان او هستيد مي گوييد علم هاي ديگر را بايد دور ريخت....... برعکس، به نظرمن بايد از علوم خوب و سازگار با دين نهايت استفاده را کرد نه اين که تنها علومي را قبول کنيم که از متن خود اسلام درآمده باشند..... و البته همه ي علوم در اسلام است ولي به شرطها و شروطها و با اين وجود پيامبر نمي فرمايد اگر علم مي خواهيد فقط پيش من بياييد بلکه مي گويد علم را در هر کجا که هست فراگيريد....
    + شادي حسن زاده 
    بدون تعامل با دنيا و اقتصاد آزاد نمي توان يک پله بالاتر از وضع موجود رفت. قبول کردن واقعيت ها بزرگترين پيروزي است. اين که همه ش از پيروزي و برتري بر غرب بزنيم دهنمان شيرين نمي شود.
    پاسخ

    تعامل با دنيا ميسر نمي شود مگر قدرت و توان و شجاعتي برايتان متصور باشند وگرنه کشوري که به لحاظ ساختاري نتوانسته ساختارها و زيربناهايش را بر مبناي استحکام و مقاومت بنا کند يقين بدانيد که قدرتهاي استکباري (که احتمالاً منظور شما از دنيا ايشان بوده اند) جز به نگاه برده با ايشان تعاملي نخواهند داشت. اگر اقتصادمان و مديريت مان با درايت انجام شود آنگاه تعامل هاي نيز بدون سوءقصد خواهد بود و گرنه همين الان ببينيد که 5+1 همين اظهارات جناب روحاني مبني بر اين که بدون تعامل با دنيا نمي توان کشور را اداره کرد الان چگونه پتکي براي امتياز گيري در مذاکرات قرار داده است که هرچه هم الان دولت مي گويد ما منظورمان چنين چيزي نبوده و ... بازهم آمريکا و در رأس آن کنگره حاضر به پذيرش اين مسئله نيست که ما تحت ضعف و ذلت به مذاکره نيامده ايم.... الان تامدام که مارا در برابر تحريمها ضعيف بپندارند با ما بهتر از اين برخورد نخواهند کرد و شما ميگوييد جز با تعامل نمي توان کشور را بهترارائه کرد، ولي حقير مي گويم حتي اگر در کشورمان اقتصاد شفاف و مبتني بر ماليات و غيروابسته به نفت در دستور کار دولتها قرار مي گرفت اکنون وضعمان اينقدر بهتر بود که تعامل به دنيا به عنوان تنها راه حل از سوي شما تلقي نمي شد.
    + دلسوز 

    ما تا وقتي که در زمين ديگران و تابع قواعد آنها بازي مي کنيم وضع مان همينست و فقط زماني نجات پيدا مي کنيم که پارادايم ها و فضاهايي جديد خلق کنيم تا ساختارهاي مالي غرب زير مجموعه تمدن و ساختارهاي ما شوند اما متاسفانه کسي اعتقاد به اين حرفها ندارد و اگر داشته باشد علم کافي را ندارد . ما هنوز در مکاتب اقتضادي و فرهنگي غرب و شرق گير کرده ايم و مديران اقتضادي کشور هم همين طور ، واقعا جاي تاسف دارد که رهبران ما هم براي فهم نظام اقتضادي اسلام و ماهيت پول سؤال دارند !

    پاسخ

    برادرجان، رهبران و مراجع ما که معصوم نيستند که براي مسائل جديد و روز از آستين شان فتوا صادر کنند، بالاخره بايد از مسائل و مشکلات کشور و مردم و تبعات فتاواي خود نيز اطلاعاتي حاصل کنند و بعد نسبت به صدور فتواي صحيح اقدام کنند و البته مهم اين است که فتواها ضمن حفظ چارچوب هاي فقهي و اسلامي موجبات عسر و حرج مردم و آسيب هاي شديد اقتصادي و اجتماعي به کشور نگردد، بحث در نظر نگرفتن ارزش پول از مواردي است که تبعات زيادي به کشور وارد کرده است، يکي از نمادهايش را در فساد 3000 ميلياردي ديديد، وقتي نرخ سود وام از نرخ تورم حدود 10 درصد کمتر باشد، تسهيلات بانکي به بزرگترين رانت براي سرمايه دارهايي که وام مي گيرند تبديل مي شود و اشتهاي سيري ناپذير گرفتن وام در اين افراد خود بيانگر ميزان صرفه ي چنين تسهيلاتي است، تسهيلاتي که در واقع خرج کردن از جيب مردمي است که ارزش سپرده هايشان کمتر از نرخ تورم افزايش مي يابد تا ارزش سرمايه هاي رانتخواران بيش از نرخ تورم افزايش يابد.......
    + دلسوز 


    اگر دولت ها بخواهند ارزش پول اعتباري سقوط نکند خيلي ساده است کافي است که مرزهاي کشورا را براي واردات کاملا باز کنند .

    آنگاه خواهند ديد که هرقدر پول چاپ کنند تورم تکان نمي خورد اين همينکاري هست که آمريکا و انگليس دارند مي کنند .

    پاسخ

    جناب دلسوز، راه حل شما خودش بدترين نوع دزدي از ملل ديگر است، يعني آمريکا و انگليس با اين کار دارند از کشورهاي ديگر دزدي مي کنند و کاهش ارزش پولشان را با ساير ملت ها تقسيم مي کنند. بحث ديگر در تفاوت ارزهاست، در جهان ارزهايي مثل دلار و يورو به مثابه ارز مرجع عمل مي کنند و برايش اعتبار قائلند ولي ارزهاي کشورهاي ما به صورت مستقيم براي مبادله و وارد کردن کالا قابل استفاده نيستند تا به اين وسيله به روش آمريکا و اروپا عمل شود. البته همين راه هم براي کشوري مثل ما به دنبال اجراي اقتصاد مقاومتي است بسيار جاي تعجب دارد. مي بينيد برادر! به اين سادگي که تجويز مي کنيد هم نيست.....
    + دلسوز 


    سقوط ارزش پول در ايران بر مي گردد به سياستهاي دولت ها در تزريق پول به بخش توليد و تشويق ضادرات و بانک محوري در اقتضاد...و در اسلام بانکداري نيست که احکام فقهي براي کنترل و تنظيم آن باشد ! بلکه اسلام نهادهاي مالي خودش را دارد و ...ولي مشکل اينجاست که کسي اعتقادي به اجراي اسلام فقاهتي ندارد و اگر داشته باشد علم کافي فقهي را ندارد

    و اين حرفها که احکام پول و بانکاداري در چارچوب اقتضاد مدرن را از اسلام در آوريم مثل اينست که کسي بخواهد احکام کاباره و ديسکو را از فقه اسلامي استخراج کند ! ...

    پاسخ

    سلام، خب اگر شما بجاي سکه و پولهايي که ذاتاً معتبرند از پولهاي اعتباري که محصول غربند استفاده کنيد به ناچار به مسايلي مبتلا خواهيدشد که راهکارهاي جديدي طلب ميکنند مگر اينکه به سمتي برويم که پولها اعتبار واقعي داشته باشند نه اين که اعتبارشان با سياستهايي دولتهاي داخلي و خارجي و... تغييرکند.
       1   2      >