لطفاً این وبلاگ را محبوب کنید:

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی سایت نازک بین ایمنی شغلی پست الکترونیک درباره

91/9/30
11:16 ص

در مطلب سایت ایرنا با عنوان "راه عبور از تحریم ها اجرای کامل هدفمندی یارانه ها است" در دوشماره اظهارات اخیر رییس جمهور را مطرح کرده است که یک مشخصه ی بارز در این سخنان وجود دارد و آن پذیرش کلی برخی اشتباهات در دولت و شیوه تعاملات با سایرین است که جای تقدیر دارد، لذا ضمن دعوت از شما برای مطالعه کل مطلب ایشان در سایت ایرنا، پیرامون برخی مطالب ایشان توضیحاتی به ذهنم رسیده است که تقدیم می کنم، در این نوشته فونت های بزرگتر عیناً از سایت ایرنا برداشته شده است و فونت های ریز توضیحاتی است که تقدیم می شود:
وی با بیان اینکه دولت در سال 87 قصد اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را داشت، توضیح داد: مقدمات اجرای این طرح را نیز انجام داده بودیم اما برخی گفتند سال آینده انتخابات برگزار می شود و امکان دارد دولت با اجرای این طرح زمین بخورد  .
یادم هست که در سال دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نزاد، آقای دکتر حیدری مجری گزارش خبری شبکه 2 سیما، از ایشان سوال کرد که آیا نمی ترسید از این که سهمیه بندی سوخت موجب شود دولت در دوره بعدی ریاست جمهوری رأی نیاورد؟ و ایشان نیز پاسخ داد که اگر چه ما هم اکنون را زمان مناسبی برای این کار نمی دانیم، اما چون قانون است اجرایش می کنیم و حتی اگر موجب عدم موفقیت در انتخابات شود این کار را باید انجام بدهیم و آن احمدی نژاد، با آن روحیه، کار موفقی را انجام داد به نام سهمیه بندی سوخت که از بهترین نمودهای اقتصاد مقاومتی به شمار می رود و به عنوان بزرگترین افتخارات دولت از آن یاد می شود و این روحیه چقدر زود در یک سال بعد (به اذعان رییس جمهور) در ایشان فرونشست.
رییس شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش درباره اختلال در بازار ارز گفت: دشمن توطئه کرد و برخی نیز در داخل با آنها همراهی کردند؛ آنها بازار ارزی را به هم ریختند که نباید این کار را به هدفمندی یارانه ها بچسبانیم  .
اگر چه دشمن در این کشور هیچگاه دست از توطئه برنداشته است اما نباید فراموش کرد که دشمن از نقاط ضعف ما استفاده می کند، اگر ترور می کند ما ضعفهای امنیتی داریم، اگر اختلال ایجاد می کند ما امکانش را فراهم می کنم، اگر با تحریم فشار می آورد ما در اقتصاد مقاومتی کاهلی کرده ایم، اگر شبیخون فرهنگی می زند ماییم که سنگرهای فرهنگی نساخته ایم و ...، پس اگر در هر مشکلی بجای تمرکز روی حذف نقاط ضعف روی دشمن هراسی تأکید کنیم، هیچگاه مشکل را حل نخواهیم نمود، در خصوص بازار ارز نیز اگر چه در کنار سوءاستفاده گران و بخشی هم از مردم عادی، دشمنانی بودند که به دلیل کسب منافع سیاسی یا اقتصادی به این قائله دامن زدند، اما بسترش را ابتدا مناسب دیدند که در این اختلال طمع و سرمایه گذاری کردند، بسترش هم رشد بالای نقدینگی و عدم حمایت از تولید بود، که قبلاً در همین وبلاگ مشروحاً به آنها پرداخته ام و در اجرای فاز اول هدفمندی، هم رشد نقدینگی بیش از افزایش هزینه های هدفمندی صورت گرفت و هم حمایت از تولید وضعیت بدتری پیدا کرد، پس نمی توان نحوه اجرای هدفمندی را در بورس بازی و دلال بازی در حوزه های مختلف از مسکن، خودرو، سکه و از همه مهمتر ارز کاملاً بی تأثیر دانست، چرا که وقتی نقدینگی بالا و تولید هم (در اثر افزایش هزینه ها و عدم تسهیلات حمایتی) ضعیف شده باشد، خودبخود نقدینگی به سمت دلالی پیش می رود که هنوز دولت حاضر به پذیرش این ضعف و نتیجتاً اصلاح آن نشده است. قبلاً در خصوص الزاماتی که در این خصوص باید صورت گیرد نوشته ام که در لینکهای مرتبط تقدیم می شود.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانه ها اقدامی موفق است که ایرادات جزئی هم دارد، افزود: بزرگترین دستاورد این طرح، باور خودمان بود که می توانیم این کشور را بهتر اداره کنیم .
ضمن این که طرح هدفمندی را از بهترین طرح های اقتصادی کشور می دانم، اما عدم اجرای صحیح آن موجب شد که مورد انتقاد بسیاری اعم از کارشناس و مردم و تولید کننده قرار گیرد و این اجرای ناصحیح بود که اعتماد مردم را به دولت ضعیف کرد، آنگونه که وقتی از مردم یا بازاری ها می خواست به دولت اعتماد کنند و فلان کار را نکنند، مورد استقبال قرار نمی گرفت و همین اجرای ناصحیح، اعتماد مردم را به دولت در اجرای صحیح فازهای بعدی زیرسوال برده است.
احمدی نژاد با یادآوری اینکه بخش های حمل و نقل و تولید بیشترین همراهی را در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انجام دادند، گفت: فهم بالای تولید کنندگان کشور این مطلب را گرفت که این اقدام، جراحی اساسی در اقتصاد کشور است.
تولید کنندگان و بخش حمل نقل، به راستی بیشترین همکاری را با دولت انجام دادند و متأسفانه این همکاری آنچنان که باید به خصوص در بخش تولید دوطرفه صورت نگرفت، به نحوی که نه تنها دولت در جهت بهسازی صنایع و اصلاح ساختار و به روز آوری و کم مصرف کردن آنها کمک نکرد، بلکه همان تسهیلاتِ سرمایه در گردش را نیز از ایشان دریغ نمود، به نوعی که همانطوری که بارها نوشته ام، نداشتن سرمایه در گردش در شرایط گرانی مواد اولیه بسیاری از آنها را به ورطه تعطیلی کشانده یا می کشاند و البته هنوز برای جبران این نقیصه فرصت وجود دارد البته به شرط همت.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نباید مسایل پَست سیاسی داخلی را با مسایل اصلی درآمیخت.
این حرف رییس جمهور، حرف دل ما در این چند سال است، گلایه ما از تغییر موضع رییس جمهور اگر چه هرگز جدی انگاشته نشد، اما گویا اکنون رییس محترم جمهور به آن پی برده اند، این که رییس جمهور بر خلاف رویه 2-3 سال اول دولت اولش، از حواشی استقبال کرد و هر حاشیه ای را با ایجاد حاشیه ای دیگر پاسخ داد، هر سوالی را با سوالی و هر نقدی را با انتقاد و هر لجاجتی را با لجاجتی. سایت ایرنا دراین مطلب رییس جمهور را رییس شورای عالی امنیت ملی نامیده است، چرا کسی که باید امنیت ملی کشور را حفظ کند به خاطر مسائل پست سیاسی (به قول خود رییس جمهور) این چنین به حواشی دامن زد، جملاتی که بیان آنها هیچ فایده ای جز آشفته کردن مسائل اصلی (که در جملات دیگر مسائل اقتصادی نامیدشان) نداشت، آیا تغییرات بازار ارز را بعد از هر حرف تحریک آمیز از سوی دولت و مجلس و سایر مسئولان می توان فراموش کرد؟! گاهی یک جمله ی مسئولین، چند صد تومان قیمت ارز را افزایش می داد، آیا مسئولیت رییس شورای امنیت ملی آرام کردن جامعه نبود؟! آیا رهبر معظم انقلاب بارها و بارها نسبت به این مسائل پستِ سیاسی هشدار ندادند؟!
احمدی نژاد ملت ایران را بزرگ و تاریخ ساز خواند و گفت: ما قطره ای در اقیانوس این ملت، نوکر و خادم آنها هستیم و این ملت بزرگواری کرده و ما را سر کار آورده است.
نمی دانم چرا مدتیست که این جملات آقای احمدی نژاد را در نصیحت به سایرین برداشت می کنم، شاید ایراد از من باشد و یا رفتار رییس جمهورنمی دانم، اما می دانم کسی که خودش را خادم و نوکر می داند باید بسیار بیش از این، تحمل بی انصافی ها و اتهامات مخالفان را داشته باشد، که اگر داشت برسر اثبات این که چه کسی در رأس امور نیست و چه کسی شخص دوم مملکت است و انتخاب و عزل وزیر به هیچ کس دیگر حتی رهبر ارتباط ندارد و این که چه کسی حتی از رهبری هم مستقیم تر انتخاب می شود و  ... این همه شاهد نفسانیت از طرف خادمین نمی شدیم، این جمله ی رییس جمهور، مرا به یاد یکی دیگر از جملات اخیرشان در خصوص این که اگر ما نظر مردم را رعایت نکنیم مردم از ما عبور خواهند کرد می اندازد.
رییس جمهوری از این که در برخی بخش ها تصمیمات معطوف به مسایل فرعی شده است نه مسایل اصلی اقتصادی، اظهار تاسف کرد.
برداشت من از این سخن رییس جمهور بیشتر انتقاد به مجلس است که در این شرایط مثلاً به قوانین غیرضروری مانند تغییر قانون انتخابات و سوال از رییس جمهور دامن زده است و ضمن این که حرف رییس جمهور را تأیید می کنم ولی از سویی هم احساس می کنم نظر رییس جمهور نباید این باشد که مجلس در مسائل اقتصادی دخالت نکند و تنها قوانین مورد دلخواه رییس جمهور را، از افزایش اختیارات تا بازکردن قفل خزانه و ... تصویب کند.
وی اداره اقتصاد را امر ساده ای ندانست که بتوان با روش های ابتدایی ساده ترین روش را انتخاب کرد و یادآور شد: اداره اقتصاد امر پیچیده ای است.
اگر چه تصدیق می کنم که اداره اقتصاد امر پیچیده ای است، ولی این پیچیدگی را اینقدر نمی دانم که دولت چند ماه (تا 5 ماه پیش) دست روی دست بگذارد و هیچ کاری در جلوگیری از ورود خودروهای میلیاردی با ارز دولتی ننماید تا همانها با قیمت آزاد در کشور فروخته شوند و بعد هم در اصلاحش بیاید واردات لب تاب را هم ممنوع کند، تا دوباره چند روز بعد وارداتش را آزاد کند و از این شل کن، سفت کن هایی که متأسفانه از سوی دولت هم کم اتفاق نیفتاد.
چقدر خواهش کردم که این کار را نکنید، شما می خواهید دولت را بزنید اما به اصل می زنید، در حالی که خودتان هم در این اصل هستید?.
این جمله بسیار پیچیده تر از مباحث اقتصادی به نظر می رسد!!! آقای احمدی نژاد از چه کسی ممکن است خواهش کرده باشد که دولت را نزند؟! اصلاً ممکن است از لاریجانی ها خواهش کرده باشد؟! یا از هاشمی؟! یا از مفسدانی که لیستشان در جیب قرار دارد؟!! نمی دانم که آقای احمدی نژاد با این جمله توپ را به زمین چه کسی با کسانی می خواهد بیندازد که در اصل هم قرار دارند، اما هنوز تا آشکارتر کردن این موضع فرصت هست...
احمدی نژاد با طرح این سوال که سال گذشته در کشور چه خبر بود؟ اظهار داشت: به بهانه تخلف یک گروه در یک جا، بساطی را در کشور به راه انداختند به طوری که چهار وارد کننده علوفه و کنجاله در کشور داریم که هر چهار نفر آنها فراری شدند.
بازهم رییس جمهور نسبت به بزرگترین فساد اقتصادی کشور واکنش مسامحه آمیز دارند، هنوز تخلف یک گروه در یک جا، برای این فساد مورد استفاده ایشان قرار دارد. و بحث از این جاست، همین تفکر که برای واردات یک چیز باید به 4 نفر امتیازات خاص بدهیم که بعداً فرار کنند! مگر مهمترین انتقاد آقای احمدی نژاد به همین رانت ها نبود؟! مگر خاندان هاشمی برای از دست دادن همین رانت ها دشمن احمدی نژاد نشدند؟! پس چرا دولت دوباره رانت سازی کرد؟! چرا گروه آریا در عملیات های مختلف از واردات تا راه سازی تا صنعت فولاد و ... وارد شدند و با ترک تشریفات قراردادهای میلیاردی می بستند و وزرا نیز از ایشان حمایت می کردند و تسهیلات کلان نیز می گرفتند؟! جز این که اینها رانت بود؟! آقای احمدی نژاد به جای پاکسازی اقتصاد از چنگال رانتخواران، تنها نژاد رانتخواران را دچار دگرگونی کردند، نژادی از امثال آریا نه هاشمی. اصلاً سوال دیگر این که اگر آن 4 نفر ریگ در کفش نداشتند، پس چرا فرار کردند؟! چرا قید منافع عظیم وارداتشان را زدند؟!
رییس جمهوری ادامه داد: ما گفتیم اگر کسی جرم کرده است، او را مجازات کنید؛ چرا سر و صدا به راه می اندازید و همه را متهم می کنید؟ و چرا فضای رعب و وحشت در اقتصاد کشور به وجود می آورید؟
به نظر شما، این جمله آقای رییس جمهور در خصوص "جلوگیری از سروصدا کردن و متهم کردن"، چقدر با معنی لیست مفسدان اقتصادی در جیب می تواند هماهنگ باشد؟! آیا این ادبیات تا قبل از فساد 3000 میلیاردی نیز از ایشان شنیده می شد؟!
احمدی نژاد اضافه کرد: مدام یکدیگر را متهم می کنیم؛ سوال این است که این اقدامات چه نفعی برای ملت و اقتصاد دارد؟
آقای احمدی نژاد در این قسمت از خودشان هم انتقاد کرده اند (البته اگر شکست نفسی نکرده باشند، جای تقدیر فراوان دارد)، ولی به قول شاعر قدیم "آمدی جانم ولی حالا چرا؟!، بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا؟!" این سوال را چرا زودتر مطرح نکردید، چرا لااقل از خودتان زودتر نپرسیدید، اگر از پاسخ طرف مقابل تان تردید داشتید؟!
رییس قوه مجریه با تاکید مجدد بر این نکته که راه عبور از تحریم اجرای کامل هدفمندی یارانه ها است، تصریح کرد: اجازه دهیم مردم توانمند شوند؛ با کدام دلیل شرعی حتی یک نفر را از گرفتن یارانه کم می کنیم؟احمدی نژاد با بیان اینکه یارانه ها پول بیت المال است،افزود: من طرفدار کم کردن افراد از دریافت یارانه ها هستم اما آیا ما پایگاه اطلاعاتی جامعی از وضعیت اقتصادی تک تک افراد داریم؟
این جمله رییس جمهور نیز مصداق همان شعر "آمدی جانم به قربانت حالا چرا، بى وفا حالا که من افتادهام از پا چرا؟" است، قربان تواضعت بروم، من بی سواد در همین وبلاگ بیش از 10 بار از این اصرار دولت برای حذف برخی از گرفتن یارانه گلایه کردم، اصراری که نه (براساس شیوه حضرت امیر) عادلانه اش می پنداشتم و نه (باتوجه به نداشتن بانک اطلاعاتی) عملی و نه با توجه به هزینه های ایجادی به صلاح. این اصرار دولت به حذف برخی افراد از یارانه موجب دهک بندی و خوشه بندی و جمع آوری اطلاعات و راستی آزمایی آنها و ثبت نام اینترنتی و حضوری و تعویض یک رییس مرکز آمار و کلی تنش بین مردم و کلی هم هزینه برای دولت، بدقولی (چون براساس شعارهای اولیه دولت هیچ وقت قرار نبود یارانه کسی حذف شود) و موجب بی اعتمادی به استمرار این طرح گردید، چرا که هر لحظه بیم می رفت دولت تعدادی دیگر را از دریافت یارانه حذف کند، اصلاً بحث کارشناسانی که میزان پرداختی فاز اولیه را بیش از هزینه ها و تکلیف قانونی می دانستند همین بود که نکند دولت با مشکل مواجه شود و نتواند یارانه را به مردم برساند (برای همین یک فضای 20 درصدی را برای دولت گذاشته بودند تا بتواند با آن مشکلاتش را حل کند ولی دولت همان راهم بین مردم تقسیم کرد) و حال این که دولت با اصرار به بالا گرفتن رقم یارانه و تازه شعار 3 برابر شدن آن، خودش را در معرض فشار بیشتر قرار داد و این فشار در پرداخت یارانه ها از 2ماه به 2 ماه به اول هر ماه و کم کم به نزدیک آخر هرماه رسیده است، پس در صورتی که دولت هدفمندی را درست اجرا می کرد نه مردم بی اعتماد می شدند، نه نقدینگی و گرانی به این اندازه می رسید و نه دولت با فشار توزیع یارانه ها مواجه می شد و نه تولید دچار آسیب می شد.
احمدی نژاد با یادآوری این نکته که طبقات پایین پس از هدفمندی یارانه ها شرایط بهتری پیدا کردند، اظهار داشت: آیا این اشکال دارد که وضع مردم بهتر شده است؟ این یارانه ها متعلق به مردم است و باید توسط خودشان مدیریت شود.
این حرف رییس جمهور حقیقت دارد اما صرفاً تا اوایل طرح، چرا که کم کم گرانی ها آنقدر زیاد شد که میزان یارانه ها اصلاً پوشش گرانی ها را نمی داد و در شرایطی که بیشترین افزایش قیمت را مواد خوراکی داشتند، طبقات ضعیف که درآمدشان تنها به خرید همان مواد خوراکی صرف می شد با مشکل مواجه شدند مگر روستایی هایی که مواد خوراکی خودشان را خودشان تولید می کردند، اثبات این مدعا را هر کسی می تواند با سوال از طبقات ضعیف اعم از کارگر و کارمند جویا شود.
رییس جمهوری با بیان اینکه چرا باید به دولت بی اعتماد باشیم، تاکید کرد: این دولت پاک ترین دولت است و بسیاری بسیج شده اند که یک لکه به دولت بچسبانند اما نتوانستند.
متأسفانه رییس جمهورمان گمان می کند تنها دلیل بی اعتماد بودن به کسی ناپاکی وی است و حال این که سوءمدیریت نیز عامل تعیین کننده ای در بی اعتمادی است. کیست که بتواند وصله ی فساد به آقای احمدی نژاد بچسباند؟! اما بحث این است که وقتی مردم و تولید کنندگان، به دولت بی اعتماد شدند، هم نظام عرضه بهم می خورد و هم نظام تقاضا، پس دولت بجای شکستن آینه بفکر یافتن دلیل کاهش اعتماد باشد نه چسباندن برچسب به همه، حتی منتقدان دلسوز.
احمدی نژاد با بیان اینکه ما در این کشور ادعایی نداریم، اضافه کرد: بد است که تمامی مناسبت های کشور را در مسایل سیاسی و انتخاباتی تحلیل کنیم..
این حرف رییس جمهور با خاطره ای که درابتدای بحث از سوی خود ایشان مطرح شد (در مورد عدم اجرای هدفمندی در سال سوم دولت اولشان به دلیل عواقب انتخاباتی) کمی در تعارض است و متأسفانه نمی توان دلیل این همه تغییر استاندار و جابجایی وزرا و مسئولان را در ماه های آخر دولت، به مسائل مدیریتی و غیر انتخاباتی ارتباط داد، حتی اگر چنین نباشد. و این که برخی پالسهای خود رییس جمهور یا دولت مانند جمله ی آقای احمدی نژاد در خصوص این که امسال سال آخر این دولت نیست یا این تمجید 3 خطی از مشایی یا ارتقای جایگاه دوستدان مشایی در این گمانه زنی ها بسیار مؤثر است.
وی ادامه داد: دولتی پیدا شده که حاضر است زیر بار سنگین تحولات اقتصادی برود و این، یک فرصت برای کشور است .
یقین دارم مرحله دوم را کلید بزنیم، هجمه آغاز می شود.
وی تصریح کرد : ملت نشان داد که ظرفیت داشته و همراهی می کند و این کار را می طلب.
احمدی نژاد اضافه کرد: اما یقین دارم به محض اینکه مرحله دوم را کلید بزنیم هجمه آغاز می شود .
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه همه باید دست به دست هم بدهیم، گفت: همه قوا باید همراهی کنند و مردم را در اداره اقتصاد کشور سهیم کنیم.
اگر چه من هم آرزو دارم بحث هدفمندی به نتیجه برسد، اما این شیوه ی مدیریت (بدون احتیاطات لازم را) در فاز اول را موجب شکست آن فاز می دانم و اکنون احساس می کنم اجرای فاز دوم این طرح با همین شیوه و در این شرایط بهم ریخته اقتصادی، نه تنها منجر به اصلاح امور نمی شود، بلکه موجب خواهد شد تا کلاً این طرح برای همیشه زمین گیر شود و تنها یک بار مالی سنگین برای دولت ها ایجاد شود (منظورم پرداخت ماهانه یارانه است). پس همانطوری که قبلاً نوشته ام، قبل از شروع فاز دوم باید آرامش و اعتماد به اقتصاد کشور بازگردانده شود و باید ایرادهای فاز اول مشخص و برای جلوگیری از وقوع مجدد آنها چاره اندیشی شود و در این صورت حتماً خود مردم از فاز دوم اجرای این طرح استقبال خواهند نمود.

مطالب مرتبط:
آرامش بازار مقدمه گام های بعدی دولت
گام های بعدی کنترل بازار چیست؟
مادر مشکلات اقتصادی
قوانین صادراتی اصلاح شود
تیم اقتصادی دولت چرا ساکتند؟
اقتصاد مقاومتی یعنی ...
رییس جان! علی میزان عدالت است نه خودمان
حذف یارانه 10 میلیون نفر، اولین نشانه غیر قابل اعتماد بودن
 به مناسبت راستی آزمایی اطلاعات خانوارها در هدفمند کردن یارانه ها
سوالی فقط از سر پاسخ طلبی در مورد هدفمندی یارانه ها
دهک بندی برای پرداخت نقدی یارانه ها و نقایص آن
باز هم هدفمند کردن یارانه ها!!
 کارمندان، بازنشستگان و بیش از نیمی از کارگران، جزء خوشه 3 هستند!
اشتباه دوباره با عنوان دهک بندی!
حذف یارانه ی مرفهین بر پایه ی کدام اطلاعات جدید؟! 
 واقعاً، یارانه ی چه کسانی حذف می شود؟! 
هدفمندی یارانه ها در عروسی خوبان+عکس 
آیا واقعاً اجرای فازدوم هدفمندی به صلاح است؟!‏
آیا چاره ی گرانی ها افزایش بازرسی هاست؟!
کاهش آنی قیمت سکه پیامی برای دولت
پیشنهاد برای کنترل بازار خودرو

میهمان عزیز شما ممکن است از سایت دیگری به اینجا لینک شده باشید، در صورت تمایل به   صفحه ی اصلی وبلاگ   مراجعه نمایید، مطالب وبلاگ به صورت مستمر به روز می شود.


nazokbin

مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
دسته بندی موضوعی
 
سیاسی ، دولت ، انتخابات ، سیاست خارجی ، احمدی نژاد ، سیاست داخلی ، فتنه ، اقتصاد ، حسن روحانی ، شبهه ، مذاکرات هسته ای ، مقام معظم رهبری ، هاشمی رفسنجانی ، صدا و سیما ، رسانه ، تورم ، فرهنگ ، هدفمندی یارانه ها ، مشایی ، تحریم ، اعتقادی ، اقتصاد مقاومتی ، انحراف ، رابطه ایران و آمریکا ، سبک زندگی ، برجام ، عدالت ، قوه قضاییه ، انقلابی ، اقتصادی ، تولید ، آمریکا ، مجلس ، علی لاریجانی ، بصیرت ، رابطه با آمریکا ، رشت ، گیلان ، مجلس و دولت ، ولایت مداری ، فرهنگی اجتماعی ، غرب ، استاد مصباح ، خانواده ، عفاف و حجاب ، روحانیت ، بهره وری ، انقلاب ، انتخابات 96 ، هاشمی ، مهدی هاشمی ، سران فتنه ، سعید جلیلی ، مذهبی ، بانک ، جبهه پایداری ، شورای نگهبان ، علی مطهری ، کارمند ، مسکن مهر ، انتخابات ریاست جمهوری ، اصلاح طلبان ، اجرای برجام ، تحلیل های اقتصادی ، سوریه ، ماهواره ، جواد ظریف ، امام خمینی (ره) ، انتقاد پذیری ، استقلال ، مدیریت و ایمنی ، فساد بزرگ اقتصادی ، سیاست ، طنز ، ولایت فقیه ، ظریف ، عملکرد اقتصادی دولت یازدهم ، هنر ، ارز ، استکبار ستیزی ، اسرائیل ، انتخابات مجلس ، بدعهدی آمریکا ، برنامه پایش ، جنگ نرم ، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ، انتخابات آزاد ، ایمنی ، نقض برجام ، سران قوا ، نرخ رشد جمعیت ، مذاکره کنندگان هسته ای ، جریان انحرافی ، توافق نهایی هسته ای ، تهاجم فرهنگی ، تحریف انقلاب ، بانک ، انتقاد ، مدیریت ، نرمش قهرمانانه ، سبک زندگی ، علامه مصباح ، سینما ، شبکه های اجتماعی ، مردم ، انقلابی گری ، اصولگرایی ، جمنا ، کارگر ، تحریف اسلام و انقلاب ، حجاب و عفاف ، اشتغال ، برجام 2 ، پسابرجام ، مسجد ، هنر و رسانه ، فوتبال ، قالیباف ، قانون اساسی ، مذاکرات هسته ای ، نفوذ ، فرهنگ عمومی ، رابطه ایران و آمریکا ، برجام های 2 و 3 ، باقری لنکرانی ، ازدواج ، آرمان های انقلاب ، وبلاگ نویسی ، آموزش و پرورش ، ائتلاف اصولگرایان ، اعتدال ، اینترنت ، انتخابات های 94 ، دولت یازدهم ، رکود ، شبکه اجتماعی افسران جنگ نرم ، میر حسین موسوی ، مالیات ، محمد جواد ظریف ، گفتمان انقلاب ، عربستان ، بسیج ، امام حسین ، حضرت مهدی عج ، کارشکنی های آمریکا در اجرای برجام ، حقوق های نجومی ، حقوق کلان مدیران دولتی ، حامیان متعصب احمدی نژاد ، خاتمی ، داعش ، تحریم موشکی ، تحریف شخصیت امام خمینی ، ترکیه ، جدایی نادر از سیمین ، تولید ملی ، توهین های دولتمردان ، ائتلاف اصلاح طلبان ، احمد توکلی ، آمریکا ، بسته تحریم موشکی ، انتقادات به برجام ، ایرانیت ، عراقچی ، فتنه گران ، عکس ، روحانی ، دولت راستگویان ، دولت های نهم و دهم ، سعید مرتضوی ، قرارداد خرید هواپیما ، محسن رضایی ، متن برجام ، نقدینگی ، مرگ بر آمریکا ، محمد خاتمی ، قراردادهای پسابرجامی ، سیاه نمایی ، عزت ایران ، عبدالرضا داوری ، باخت اصولگرایان در تهران ، پارسی بلاگ ، آملی لاریجانی ، ادارات ، توالد ، جنبش برنمی تابیم ، تحریم های جدید ، خودروسازان ، حوادث ناشی از کار ، دوقطبی سازی ، حاشیه سازی ، حجاب ، حداد عادل ، حلقه انحرافی ، حقوق ، حسین قدیانی ، حادثه پلاسکو ، خطوط قرمز رهبری ، جدایی مشایی از احمدی نژاد ، توهین ، توصیه رهبری به احمدی نژاد ، بیداری اسلامی ، پزشک ، انتخابات خبرگان ، عدالت خواهی ، شهید ، صادرات ، سید حسن خمینی ، سمن ، سبد کالا ، سپاه ، ساده زیستی ، مداحان ، مبارزه با فساد ، متکی ، مسکن مهر ، مصافحه ظریف و اوباما ، ولایتمداری ، کرسنت ، کهریزک ، مفاسد کلان اقتصادی ، مهدی خزعلی ، نهاوندیان ، واردات ، نظارت ، لیست هاشمی ، کارگر ، قرارداد صنعت خودرو ، سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل ، ضرغامی ، طرفداران دولت ، شهرداری تهران ، شجریان ، شفافیت اقتصادی ، امر به معروف و نهی از منکر ، اکبر ترکان ، بازرس کار ، بانک مرکزی ، پویش اجازه نمی دهیم ، پساتحریم ، بقایی ، آیت الله جنتی ، آیت الله رئیسی ، 9 دی ، bbc ، VOA ، امام حسین (ع) ، اقتدار ایران ، اردغان ، توافق وین ، توان موشکی ، تعهد به FATF ، جهاد اقتصادی ، جعفرزاده ، جان کری ، توافق چند مرحله ای ، تشدید تحریم ها ، چادر ، حصر خانگی ، حصر سران فتنه ، حسین شریعتمداری ، حضرت علی ، حقوقهای نجومی ، خط امام ، دوقطبی های کاذب ، دبه کردن هسته ای ، ترامپ ، تصویب برجام ، تعهد دولت به کارگروه اقدام مالی ، تحریم ISA ، تجاوز سربازان آمریکایی ، بیانیه لوزان ، جام زهر ، تک فرزندی ، تهران ، توافقنامه ژنو ، اسلام ، اظهارات هاشمی درباره مجلس خبرگان ، 22 بهمن ، ادغام وزارتخانه ها ، برنامه امروز دیروز فردا ، برجام خسارت محض ، بازرسی کار ، بازار ، انگلیس ، انقلاب اسلامی ، انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ، امام زمان (عج) ، شورای عدم تعهد ، عدالت اجتماعی ، عذر خواهی ، غیرت ، فائزه هاشمی ، فرزندان ، سالگرد برجام ، رد صلاحیت احمدی نژاد ، رفع حصر ، رویانیان ، فیش های نجومی ، فضای مجازی ، مجلس خبرگان ،
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
عاشق آسمونی من وآینده من یا صاحب الزمان (عج) بانـــــــوی دشــــــــــت رویــــــا در سایه سار ولایت پایگاه تحلیلی( فصل انتظار) سرچشمه ادب و عرفان داروخانه دکتر سلیمی آسمون آبی چهاربرج رقصی میان میدان مین همه چیز آماده دانلود کانون فرهنگی شهدا پژواک عشق در کائنات ساعت یک و نیم آن روز ۩۞۩ السلام علیکم یا اهل بیت النبوه ۩ هــم انــدیشـی دینــی رضویّون حدیث منتظران قائم (عج) تراوشات یک ذهن زیبا بادصبا یادداشتهای فانوس نمکستان سربازی در مسیر حرم الشهدا دل شکسته برادران شهید هاشمی علمدار بصیر کبوتر نامه بر یادداشت های احمد ترابی زارچی مهاجر همای رحمت ایـــــــران آزاد wanted این نجوای شبانه من است نوری چایی_بیجار خورشیدها آسمانی ها xXxXx کرجـــیـــهــا و البرزنشینها xXxXx فرزند روح الله... غمزده وبلاگستان امام صادق (ع) هیئت فاطمیون شهرضا بر و بچه های ارزشی کوثر ولایت آزادی بیان مهدی یاران خبرنگار خط انقلاب مدافع ولایت افسران وبلاگ نویس حامیان جمهوری اسلامی ایران آسمان های خاکی وحدت تفاوت نمل/عاقبت جوینده یابنده است پایگاه مقاومت نجف اشرف بوشهر گوهرکمال ، حجاب برتر دنیای راه راه افسران سایبری امام خامنه ای سرویس وبلاگستان 8 دی حساس بشو سرباز صفر بصیر شمال استخدامی پنل اس ام اس | بانک شماره موبایل طراحی سایت فروشگاه اینترنتی پوشاک زنانه اوتیسا

       
       

سلمان علی علیه السلام

تحلیل های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سیاوش آقاجانی

ابزار هدایت به بالای صفحه